CASPAR MATHISSON
1712-1783
Anchor Tea’s förfader Caspar Mathissons liv utspelade sig på den idylliska ön Brännö i Göteborgs skärgård. Som trogen lots för Kronan navigerade han erfaret i de farliga farvattnen, men hans tjänstgöring skulle komma att kantas av en ödesdiger händelse. När ostindiefararen Götheborg återvände från Kina, förde Mathisson skeppet in i det ökända blindskäret Hunnebådan. Mathissons liv och öde har präglat Sveriges maritima handelshistoria och förankrat detta i både Brännö och Anchor Tea’s berättelse.
ANCHOR TEAS FÖRFADER
Anchor Tea’s förfader fem generationer bakåt i tiden – Caspar Mathisson – var bosatt under större delen av sitt liv på Brännö, den vackra ön i Göteborgs södra skärgård. Mathisson var gift två gånger och fick sex barn. Han verkade som lots större delen av sitt liv och utgick från stationen Brännö-Vinga lotsplats. Vinga, ön längst ute i skärgården, är platsen var lotsarna från Brännö behövde ”stadigt hålla vakt vid Wingarne och lotsa från Sjön därhän ankommande opp till Staden”.
KRONANS LOTS - EN DEL AV RIKETS SJÖFÖRSVAR
Ordinarie lots blev den som först varit lotsdräng och slutligen avlagt ett prov om sin kapacitet. Den 12 februari 1737 fick Mathisson sin lotsfullmakt efter att vid rådhusrätten svurit lotseden. Därmed var han Kronans lots. Det var ett hedersfullt uppdrag, en del av Kronan och Sveriges sjöförsvar.
Lotsens uppgifter och ansvar går att finna i 1667 års sjölag, inordnat som en del av rikets sjöförsvar. Staten ville i samband med stormaktstiden begära kontroll över handelssjöfarten och de lämnades inte att på egen hand leta sig fram i skärgården. De ostindiska skeppen var därmed ålagda att på dessa farvatten anlita en lots. Stadgandet fastställer omfattningen av lotsens ansvar under seglingen: han ska sörja för skepp och gods från det att han kommit ombord till dess att han fört skeppet i säkerhet. Detta ansvar preciseras så att skeppet vid utlöpande må oskadat gå till sjöss utan fara av grund och vid inlöpande komma till ankar på sådant tryggt ställe som kapten beordrar. Att navigera segelfartyg genom trånga och krokiga farleder var riskfyllda äventyr, även för en lots.
ANCHOR TEAS FÖRFADER OCH BRÄNNÖBON - KRONANS LOTS - EN DEL AV SVERIGES RIKES SJÖFÖRSVAR
MATHISSON & HAVERIET
Det är den 12 september 1745 och Mathisson är i tjänst på Vinga. Han siktar ett skepp som närmar sig och skyndar ner till hamnen och beordrar lotsdrängen att göra klart för lotsning. De seglar mot skeppet som visar sig vara ostindiefararen Götheborg, som är åter efter två och ett halvt år efter sin resa till Kina. Ett skepp som varit med om historiska expeditioner, nu lastat med värdefulla varor såsom te och porslin. Kaptenen Erik Moreen styr om skeppet och ser till att deras lots kan borda. Mathisson klättrar ombord som hälsas välkommen. Han får enligt rutin de begärda uppgifterna om skeppets storlek, djupgående och last.
De befinner sig i sjön söder om Vinga och Mathisson tar över skeppet och sätter kurs mot staden. Där väntar en folkfest det ståtliga skeppet och dess besättning. Mathisson seglar med full kraft in på Rivöfjorden. Trots sin mycket goda kännedom om alla grund och bådar går något fel och han seglar med en oplanerad styrbordsgir in i det kända blindskäret Hunnebådan, även kallat Ostindiebådan.
TROTS EN MYCKET GOD KÄNNEDOM OM GRUND OCH BÅDAR SEGLAR MATHISSON MED EN STYRBORDSGIR IN I BLINDSKÄRET HUNNEBÅDAN
FRIKÄNNANDE, VATTEN & BRÖD
Caspar Mathisson som bär ansvar för skepp och gods, åligganden föreskrivna i förordningar och reglementen, utses som syndabock och förs till Nya Älvsborgs fästning. Han hålles i förvar i väntan på krigsrättens dom. Den 25 september 1745 behandlas ärendet i Göteborgs rådhusrätt. Kapten Moreen och övriga i besättningen ombord fick under ed avge en skriftlig förklaring över haveriet. Rådhusrätten klandrar Mathisson för det inträffade medan besättningen friades från ansvar för olyckan. Men det råder ändå en osäkerhet om vad som verkligen orsakade haveriet och hur domen utföll. I sjöförklaringen står det att skeppet seglade med ”fogelig wind och wackert klart wäder” och mycket pekar på att Mathisson kom att dömas till ansvar för haveriet.
Men det finns omständigheter som ändå talar emot detta och att han därefter måste ha frikänts i Amiralitetets underrätt. Detta då han enligt generalmönsterrullen över lotsar år 1750 var i tjänst och ingen anteckning finns om hans heder. Enligt sjölagen borde han sannolikt ha dömts med straffalternativet avsked från tjänst, men om det omnämns inte i lotsförordningen. Möjligt är att utdömt straff för Caspar Mathisson lindrats till en tids fängelse med vatten och bröd. Otaliga teorier har funnits men det som sammantaget kan konstateras är att allt talar för att det var en olycka och inte en medveten brottslig handling. Att det istället handlade om ett hydrografisktfenomen, s.k. dödvatten, vilket innebär att ett fartyg rör sig i ett lager av sötvatten som vilar ovanpå tyngre saltvatten. Det åstadkommer osynliga svallvågor som skapar ett motstånd och minskar eller hindrar fartygets framfart helt och hållet, som gör att man riskerar att tappa kontrollen. En historisk händelse som gör oss påminda om att alltid respektera havet och naturens krafter och faror vid sjöfart.
“DEN GAMLE LOTZEN”
Den 6 januari 1783 avled Caspar Mathisson på Brännö ”genom en salig och stilla död”. Mathisson ”den gamle lotzen” som det står i dödboken blev 70 år gammal. Hans livsäventyr satte både honom själv och Brännö på kartan för alltid. En del av Sveriges maritima historia.